Alle artikels

Wouter Torfs - Schoenen Torfs: Familie is een geduldige aandeelhouder

Als retailbedrijf is Schoenen Torfs hard getroffen door de preventieve maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Op 18 maart sloot het bedrijf de deuren van zijn fysieke winkels. Toch vielen de activiteiten niet volledig stil, licht CEO Wouter Torfs toe. “Voor de crisis maakte onze webshop 17% van onze omzet uit, nu draaien we met de webshop ongeveer 30% van onze normale omzet. Onze webshop doet het dus goed. Dat neemt niet weg dat ongeveer 70% van onze omzet wegvalt. Van...
Als retailbedrijf is Schoenen Torfs hard getroffen door de preventieve maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Op 18 maart sloot het bedrijf de deuren van zijn fysieke winkels. Toch vielen de activiteiten niet volledig stil, licht CEO Wouter Torfs toe. “Voor de crisis maakte onze webshop 17% van onze omzet uit, nu draaien we met de webshop ongeveer 30% van onze normale omzet. Onze webshop doet het dus goed. Dat neemt niet weg dat ongeveer 70% van onze omzet wegvalt. Van onze 700 medewerkers zijn er 600 tijdelijk werkloos. We zijn een bedrijf in overlevingsmodus.”
lees verder

Elise Vanaudenhove - Bristol: Niks is nog evident

De coronacrisis hakt er stevig in bij Euro Shoe Group, de groep boven retailbedrijf Bristol. “Dit is heel ingrijpend geweest voor ons,” begint CEO Elise Vanaudenhove haar verhaal. “Een dag voor de winkels door de overheid gesloten werden gingen bij ons alle alarmbellen af. We dachten dat een collega van de avondploeg van ons distributiecentrum besmet was met het coronavirus. We hebben meteen iedereen naar huis gestuurd en ook ’s anderendaags moesten alle medewerkers thuisblijven. De directie hee...
De coronacrisis hakt er stevig in bij Euro Shoe Group, de groep boven retailbedrijf Bristol. “Dit is heel ingrijpend geweest voor ons,” begint CEO Elise Vanaudenhove haar verhaal. “Een dag voor de winkels door de overheid gesloten werden gingen bij ons alle alarmbellen af. We dachten dat een collega van de avondploeg van ons distributiecentrum besmet was met het coronavirus. We hebben meteen iedereen naar huis gestuurd en ook ’s anderendaags moesten alle medewerkers thuisblijven. De directie heeft zich meteen beraden over hoe we dit het beste aanpakken. Uiteindelijk bleek de betrokken collega gelukkig niet besmet te zijn. Maar we hebben wel onmiddellijk alles in werking gezet om onze winkels volledig te sluiten. Dat was in Nederland nochtans niet verplicht.”
lees verder

Bart Claes - JBC: Onze medewerkers zijn krijgers voor het merk

Retailbedrijf JBC voelt een grote impact van de coronacrisis. “We hebben door corona onze 125 winkels moeten sluiten,” licht CEO Bart Claes toe. “Hierdoor merken we een verschuiving naar online. Al zal deze online webshop het verlies van 125 gesloten winkels niet goedmaken. Daarnaast hebben we ook tijdelijke werkloosheid moeten inroepen voor onze medewerkers. Collega’s die wel ingeschakeld worden, moedigen we aan om zoveel als mogelijk van thuis uit te werken. Dat is iets wat vroeger niet altijd...
Retailbedrijf JBC voelt een grote impact van de coronacrisis. “We hebben door corona onze 125 winkels moeten sluiten,” licht CEO Bart Claes toe. “Hierdoor merken we een verschuiving naar online. Al zal deze online webshop het verlies van 125 gesloten winkels niet goedmaken. Daarnaast hebben we ook tijdelijke werkloosheid moeten inroepen voor onze medewerkers. Collega’s die wel ingeschakeld worden, moedigen we aan om zoveel als mogelijk van thuis uit te werken. Dat is iets wat vroeger niet altijd even haalbaar of mogelijk was.”
lees verder

Carl Dewulf - LVD: De vertrouwensband met onze werknemers nog versterken

Machinebouwer LVD voelde de impact van het coronavirus nog voor het België bereikt had. Eind januari al moest LVD de productie in hun site op 80 kilometer van Wuhan, de stad waar het virus voor het eerst opdook, volledig stilleggen. Pas na 7 weken werd de productie met mondjesmaat heropgestart. “Dat heeft ons alert gemaakt en zo hebben we ons waarschijnlijk tijdig en beter voorbereid dan andere bedrijven toen het virus zich over de wereld verspreidde,” zegt CEO Carl Dewulf. De productiesite in B...
Machinebouwer LVD voelde de impact van het coronavirus nog voor het België bereikt had. Eind januari al moest LVD de productie in hun site op 80 kilometer van Wuhan, de stad waar het virus voor het eerst opdook, volledig stilleggen. Pas na 7 weken werd de productie met mondjesmaat heropgestart. “Dat heeft ons alert gemaakt en zo hebben we ons waarschijnlijk tijdig en beter voorbereid dan andere bedrijven toen het virus zich over de wereld verspreidde,” zegt CEO Carl Dewulf.
lees verder

Mimi Lamote - Mayerline: Deze crisis biedt de kans om alles in vraag te stellen

Als Belgisch modebedrijf voelt Mayerline een enorme impact van de coronacrisis. “We hebben op 17 maart alle winkels gesloten, nog voor dat verplicht werd door de overheid,” steekt CEO Mimi Lamote van wal. “We vinden het zeer belangrijk dat onze medewerkers en klanten maximaal beschermd worden tegen het virus. Dat heeft natuurlijk een dramatisch effect op onze omzet en dus ook onze cashflow. En laat dat nu net het businessmodel voor retail zijn: je hebt cashflow nodig om de toekomst te kunnen fin...
Als Belgisch modebedrijf voelt Mayerline een enorme impact van de coronacrisis. “We hebben op 17 maart alle winkels gesloten, nog voor dat verplicht werd door de overheid,” steekt CEO Mimi Lamote van wal. “We vinden het zeer belangrijk dat onze medewerkers en klanten maximaal beschermd worden tegen het virus. Dat heeft natuurlijk een dramatisch effect op onze omzet en dus ook onze cashflow. En laat dat nu net het businessmodel voor retail zijn: je hebt cashflow nodig om de toekomst te kunnen financieren. Het gevolg is dat onze schulden met de dag groter worden, terwijl daar niets tegenover staat.”
lees verder

Onze familiale bedrijven begeleiden naar de heropstart post-corona

Hoe kijkt ING naar de crisis? Het betreft een crisis zonder weerga die het bedrijfsleven over alle sectoren heen raakt, zowel aan aanbod- als aan vraagzijde. ING schat de actuele productiviteit in Europa op 60% à 65% van zijn gebruikelijke niveau. De impact daarvan op de liquiditeit van de bedrijven is enorm. Voor zover de beheersingsmaatregelen van onze overheden effect hebben en de situatie naar het einde van het tweede kwartaal opnieuw kan normaliseren, voorzien we een krimp van 5% van het BB...
Hoe kijkt ING naar de crisis?
lees verder

Dominique Valcke - Stadsbader Group: Familiebedrijf als solide basis

Als aannemer op vlak van openbare werken en industriële bouwprojecten voelt Stadsbader Group een duidelijke impact van de coronacrisis. “We zijn gehinderd door het feit dat we niet alle activiteiten zomaar kunnen verder zetten omwille van de social distance. In de toepassing van de regels tegen Covid-19 is er geen compromis. Als je de regels niet kan toepassen, doe je de activiteit niet,” licht CEO Dominique Valcke toe. “Daarnaast wordt er in onze sector ook met onderaannemers met buitenlandse w...
Als aannemer op vlak van openbare werken en industriële bouwprojecten voelt Stadsbader Group een duidelijke impact van de coronacrisis. “We zijn gehinderd door het feit dat we niet alle activiteiten zomaar kunnen verder zetten omwille van de social distance. In de toepassing van de regels tegen Covid-19 is er geen compromis. Als je de regels niet kan toepassen, doe je de activiteit niet,” licht CEO Dominique Valcke toe. “Daarnaast wordt er in onze sector ook met onderaannemers met buitenlandse werkkrachten gewerkt. Zij zijn hier momenteel niet, en dat heeft natuurlijk ook een impact op onze activiteiten.”
lees verder

Herman Van de Velde - Lingeriebedrijf Van de Velde: Grote betrokkenheid van de familie

Ook lingeriebedrijf Van de Velde is getroffen door de coronacrisis. “De crisis is vrij dramatisch omdat onze klanten quasi wereldwijd gesloten zijn,” steekt Herman Van de Velde, voorzitter van de raad van bestuur, van wal. “De klanten die wel nog open zijn, zoals in Nederland, zien geen mensen meer. Onze omzet viel terug naar een niveau van 20%.” Binnen de onderneming werden onmiddellijk een aantal maatregelen uitgewerkt. “Eerst en vooral zorgen we ervoor zoveel mogelijk cash op de rekening te h...
Ook lingeriebedrijf Van de Velde is getroffen door de coronacrisis. “De crisis is vrij dramatisch omdat onze klanten quasi wereldwijd gesloten zijn,” steekt Herman Van de Velde, voorzitter van de raad van bestuur, van wal. “De klanten die wel nog open zijn, zoals in Nederland, zien geen mensen meer. Onze omzet viel terug naar een niveau van 20%.”
lees verder

Cash is king

Patrick De Schutter, partner bij KPMG en co-gedelegeerd bestuurder van het Instituut voor het Familiebedrijf, is gespecialiseerd in financiële en operationele audits bij familiebedrijven. Als financieel expert is hij zich als geen ander bewust van de impact van de coronacrisis op familiebedrijven. In dit interview reikt hij een aantal handige adviezen aan om de financiële impact van de coronacrisis op uw familiebedrijf zo veel als mogelijk te beperken. Waarom is cash management zo belangrijk i...
Patrick De Schutter, partner bij KPMG en co-gedelegeerd bestuurder van het Instituut voor het Familiebedrijf, is gespecialiseerd in financiële en operationele audits bij familiebedrijven. Als financieel expert is hij zich als geen ander bewust van de impact van de coronacrisis op familiebedrijven. In dit interview reikt hij een aantal handige adviezen aan om de financiële impact van de coronacrisis op uw familiebedrijf zo veel als mogelijk te beperken.
lees verder