Alle artikels

Bart Claes - JBC: Onze medewerkers zijn krijgers voor het merk

Retailbedrijf JBC voelt een grote impact van de coronacrisis. “We hebben door corona onze 125 winkels moeten sluiten,” licht CEO Bart Claes toe. “Hierdoor merken we een verschuiving naar online. Al zal deze online webshop het verlies van 125 gesloten winkels niet goedmaken. Daarnaast hebben we ook tijdelijke werkloosheid moeten inroepen voor onze medewerkers. Collega’s die wel ingeschakeld worden, moedigen we aan om zoveel als mogelijk van thuis uit te werken. Dat is iets wat vroeger niet altijd...
Retailbedrijf JBC voelt een grote impact van de coronacrisis. “We hebben door corona onze 125 winkels moeten sluiten,” licht CEO Bart Claes toe. “Hierdoor merken we een verschuiving naar online. Al zal deze online webshop het verlies van 125 gesloten winkels niet goedmaken. Daarnaast hebben we ook tijdelijke werkloosheid moeten inroepen voor onze medewerkers. Collega’s die wel ingeschakeld worden, moedigen we aan om zoveel als mogelijk van thuis uit te werken. Dat is iets wat vroeger niet altijd even haalbaar of mogelijk was.”
lees verder

Carl Dewulf - LVD: De vertrouwensband met onze werknemers nog versterken

Machinebouwer LVD voelde de impact van het coronavirus nog voor het België bereikt had. Eind januari al moest LVD de productie in hun site op 80 kilometer van Wuhan, de stad waar het virus voor het eerst opdook, volledig stilleggen. Pas na 7 weken werd de productie met mondjesmaat heropgestart. “Dat heeft ons alert gemaakt en zo hebben we ons waarschijnlijk tijdig en beter voorbereid dan andere bedrijven toen het virus zich over de wereld verspreidde,” zegt CEO Carl Dewulf. De productiesite in B...
Machinebouwer LVD voelde de impact van het coronavirus nog voor het België bereikt had. Eind januari al moest LVD de productie in hun site op 80 kilometer van Wuhan, de stad waar het virus voor het eerst opdook, volledig stilleggen. Pas na 7 weken werd de productie met mondjesmaat heropgestart. “Dat heeft ons alert gemaakt en zo hebben we ons waarschijnlijk tijdig en beter voorbereid dan andere bedrijven toen het virus zich over de wereld verspreidde,” zegt CEO Carl Dewulf.
lees verder

Mimi Lamote - Mayerline: Deze crisis biedt de kans om alles in vraag te stellen

Als Belgisch modebedrijf voelt Mayerline een enorme impact van de coronacrisis. “We hebben op 17 maart alle winkels gesloten, nog voor dat verplicht werd door de overheid,” steekt CEO Mimi Lamote van wal. “We vinden het zeer belangrijk dat onze medewerkers en klanten maximaal beschermd worden tegen het virus. Dat heeft natuurlijk een dramatisch effect op onze omzet en dus ook onze cashflow. En laat dat nu net het businessmodel voor retail zijn: je hebt cashflow nodig om de toekomst te kunnen fin...
Als Belgisch modebedrijf voelt Mayerline een enorme impact van de coronacrisis. “We hebben op 17 maart alle winkels gesloten, nog voor dat verplicht werd door de overheid,” steekt CEO Mimi Lamote van wal. “We vinden het zeer belangrijk dat onze medewerkers en klanten maximaal beschermd worden tegen het virus. Dat heeft natuurlijk een dramatisch effect op onze omzet en dus ook onze cashflow. En laat dat nu net het businessmodel voor retail zijn: je hebt cashflow nodig om de toekomst te kunnen financieren. Het gevolg is dat onze schulden met de dag groter worden, terwijl daar niets tegenover staat.”
lees verder

Onze familiale bedrijven begeleiden naar de heropstart post-corona

Hoe kijkt ING naar de crisis? Het betreft een crisis zonder weerga die het bedrijfsleven over alle sectoren heen raakt, zowel aan aanbod- als aan vraagzijde. ING schat de actuele productiviteit in Europa op 60% à 65% van zijn gebruikelijke niveau. De impact daarvan op de liquiditeit van de bedrijven is enorm. Voor zover de beheersingsmaatregelen van onze overheden effect hebben en de situatie naar het einde van het tweede kwartaal opnieuw kan normaliseren, voorzien we een krimp van 5% van het BB...
Hoe kijkt ING naar de crisis?
lees verder

Dominique Valcke - Stadsbader Group: Familiebedrijf als solide basis

Als aannemer op vlak van openbare werken en industriële bouwprojecten voelt Stadsbader Group een duidelijke impact van de coronacrisis. “We zijn gehinderd door het feit dat we niet alle activiteiten zomaar kunnen verder zetten omwille van de social distance. In de toepassing van de regels tegen Covid-19 is er geen compromis. Als je de regels niet kan toepassen, doe je de activiteit niet,” licht CEO Dominique Valcke toe. “Daarnaast wordt er in onze sector ook met onderaannemers met buitenlandse w...
Als aannemer op vlak van openbare werken en industriële bouwprojecten voelt Stadsbader Group een duidelijke impact van de coronacrisis. “We zijn gehinderd door het feit dat we niet alle activiteiten zomaar kunnen verder zetten omwille van de social distance. In de toepassing van de regels tegen Covid-19 is er geen compromis. Als je de regels niet kan toepassen, doe je de activiteit niet,” licht CEO Dominique Valcke toe. “Daarnaast wordt er in onze sector ook met onderaannemers met buitenlandse werkkrachten gewerkt. Zij zijn hier momenteel niet, en dat heeft natuurlijk ook een impact op onze activiteiten.”
lees verder

Herman Van de Velde - Lingeriebedrijf Van de Velde: Grote betrokkenheid van de familie

Ook lingeriebedrijf Van de Velde is getroffen door de coronacrisis. “De crisis is vrij dramatisch omdat onze klanten quasi wereldwijd gesloten zijn,” steekt Herman Van de Velde, voorzitter van de raad van bestuur, van wal. “De klanten die wel nog open zijn, zoals in Nederland, zien geen mensen meer. Onze omzet viel terug naar een niveau van 20%.” Binnen de onderneming werden onmiddellijk een aantal maatregelen uitgewerkt. “Eerst en vooral zorgen we ervoor zoveel mogelijk cash op de rekening te h...
Ook lingeriebedrijf Van de Velde is getroffen door de coronacrisis. “De crisis is vrij dramatisch omdat onze klanten quasi wereldwijd gesloten zijn,” steekt Herman Van de Velde, voorzitter van de raad van bestuur, van wal. “De klanten die wel nog open zijn, zoals in Nederland, zien geen mensen meer. Onze omzet viel terug naar een niveau van 20%.”
lees verder

Cash is king

Patrick De Schutter, partner bij KPMG en co-gedelegeerd bestuurder van het Instituut voor het Familiebedrijf, is gespecialiseerd in financiële en operationele audits bij familiebedrijven. Als financieel expert is hij zich als geen ander bewust van de impact van de coronacrisis op familiebedrijven. In dit interview reikt hij een aantal handige adviezen aan om de financiële impact van de coronacrisis op uw familiebedrijf zo veel als mogelijk te beperken. Waarom is cash management zo belangrijk i...
Patrick De Schutter, partner bij KPMG en co-gedelegeerd bestuurder van het Instituut voor het Familiebedrijf, is gespecialiseerd in financiële en operationele audits bij familiebedrijven. Als financieel expert is hij zich als geen ander bewust van de impact van de coronacrisis op familiebedrijven. In dit interview reikt hij een aantal handige adviezen aan om de financiële impact van de coronacrisis op uw familiebedrijf zo veel als mogelijk te beperken.
lees verder

Corona: (meer dan) back to basics voor het familiebedrijf

De corona-crisis slaat ongemeen hard toe, ook bij familiebedrijven. Volgens de laatste cijfers van Graydon dreigt slechts 20 procent van de Belgische bedrijven de periode van zwaar inkomstenverlies te doorstaan, als de maatregelen tegen de verspreiding van corona tot 3 mei worden verlengd (De Tijd, 4 april 2020). Om deze extreme situatie het hoofd te bieden zullen vele familiebedrijven back to basics moeten. Wat bedoelen we hiermee? Een familiebedrijf bestaat uit drie subsystemen: de familie, he...
De corona-crisis slaat ongemeen hard toe, ook bij familiebedrijven. Volgens de laatste cijfers van Graydon dreigt slechts 20 procent van de Belgische bedrijven de periode van zwaar inkomstenverlies te doorstaan, als de maatregelen tegen de verspreiding van corona tot 3 mei worden verlengd (De Tijd, 4 april 2020).
lees verder

Wat kunnen familiebedrijven leren van eerdere crisissen?

De huidige coronacrisis vergt zware inspanningen van individuen en bedrijven. Een economische recessie lijkt onafwendbaar, gezien de verplichte sluiting van het productie- en/of dienstverleningsproces in tal van bedrijven, een verstoring in wereldwijde logistieke processen, de afnemende consumentenvraag in een groot aantal sectoren en de daaruit volgende financiële problemen voor het bedrijfsleven. Net zoals bij de financiële crisis van 2008-2009 worden er in de volgende maanden dan ook meer fai...
De huidige coronacrisis vergt zware inspanningen van individuen en bedrijven. Een economische recessie lijkt onafwendbaar, gezien de verplichte sluiting van het productie- en/of dienstverleningsproces in tal van bedrijven, een verstoring in wereldwijde logistieke processen, de afnemende consumentenvraag in een groot aantal sectoren en de daaruit volgende financiële problemen voor het bedrijfsleven. Net zoals bij de financiële crisis van 2008-2009 worden er in de volgende maanden dan ook meer faillissementen verwacht. Gezien het belang van familiebedrijven in ons economisch netwerk, kan men zich afvragen of deze bedrijven tijdens en/of na deze crisis betere overlevingskansen hebben dan niet-familiebedrijven.
lees verder