Alle artikels

Hannelore Raes (Agristo): “De Raad van Advies zorgde voor een echte professionalisering”

In 1986 stampten de twee vrienden Antoon Wallays en Luc Raes hun aardappelverwerkend bedrijf uit de West-Vlaamse grond en verwerkten ze zo’n 20.000 ton aardappelen per jaar. Amper één generatie later verwerkt Agristo – gespecialiseerd in voorgebakken en diepgevroren aardappelproducten – 900.000 ton per jaar. Na een gestage, organische groei kende het bedrijf de laatste vijf jaar een groeispurt, vertelt co-CEO Hannelore Raes, met bijna een verdubbeling in omzet, volume en aantal medewerkers. Same...
In 1986 stampten de twee vrienden Antoon Wallays en Luc Raes hun aardappelverwerkend bedrijf uit de West-Vlaamse grond en verwerkten ze zo’n 20.000 ton aardappelen per jaar. Amper één generatie later verwerkt Agristo – gespecialiseerd in voorgebakken en diepgevroren aardappelproducten – 900.000 ton per jaar. Na een gestage, organische groei kende het bedrijf de laatste vijf jaar een groeispurt, vertelt co-CEO Hannelore Raes, met bijna een verdubbeling in omzet, volume en aantal medewerkers. Samen met Filip Wallays staat ze sinds 2018 aan het hoofd van het familiebedrijf dat intussen productiesites heeft in Harelbeke, Wielsbeke, Nazareth en Tilburg en 1.200 mensen tewerkstelt. Een gesprek over de uitdagingen in een sector die afhankelijk is van een natuurproduct en de specificiteit van een familiebedrijf met twee families.
lees verder

Follow Up: De apotheose van de Opvolgersacademie

Follow Up is de jaarlijkse apotheose van onze Opvolgersacademie. Een gelegenheid voor deelnemers, alumni en coaches om elkaar nog eens op een informele manier te ontmoeten én nieuwe inzichten op te doen tijdens de verschillende uiteenzettingen. Maar hoe hebben deelnemers en coaches de jaargang 2023 van de Opvolgersacademie ervaren? Enkele reacties.
Follow Up is de jaarlijkse apotheose van onze Opvolgersacademie. Een gelegenheid voor deelnemers, alumni en coaches om elkaar nog eens op een informele manier te ontmoeten én nieuwe inzichten op te doen tijdens de verschillende uiteenzettingen. Maar hoe hebben deelnemers en coaches de jaargang 2023 van de Opvolgersacademie ervaren? Enkele reacties.
lees verder

Thomas Beauduin (Vandewiele): "Een familiebedrijf leiden is een roeping"

De kers op de taart van Follow Up was het dubbelinterview met Thomas Beauduin (sinds twee jaar actief bij Vandewiele en zoon van Charles Beauduin) en Francis Verstraete, CEO van textielveredelingsbedrijf Masureel. Beide bedrijven liggen op een boogscheut van elkaar aan de Leie en werken nauw samen op het vlak van R&D. Een uitgelezen kans om te horen hoe zij een en ander aanpakken.
De kers op de taart van Follow Up was het dubbelinterview met Thomas Beauduin (sinds twee jaar actief bij Vandewiele en zoon van Charles Beauduin) en Francis Verstraete, CEO van textielveredelingsbedrijf Masureel. Beide bedrijven liggen op een boogscheut van elkaar aan de Leie en werken nauw samen op het vlak van R&D. Een uitgelezen kans om te horen hoe zij een en ander aanpakken.
lees verder

Charles Beauduin (Vandewiele, Barco): “Aan de next gen leden die twijfelen: probeer het!”

Charles Beauduin hoeft niet meer voorgesteld te worden: hij is eigenaar en CEO van Vandewiele, marktleider wat betreft ontwerp en fabricage van hoogtechnologische machines en oplossingen voor de textielindustrie. Die rol combineert hij met zijn rol als co-CEO van Barco, waarin Vandewiele de hoofdaandeelhouder is. Samen met zijn zoon Thomas, die sedert een tweetal jaren ook actief geworden is in het familiebedrijf, zal hij op 4 mei te gast zijn op Follow Up, het jaarlijkse topevent van de deelnem...
Charles Beauduin hoeft niet meer voorgesteld te worden: hij is eigenaar en CEO van Vandewiele, marktleider wat betreft ontwerp en fabricage van hoogtechnologische machines en oplossingen voor de textielindustrie. Die rol combineert hij met zijn rol als co-CEO van Barco, waarin Vandewiele de hoofdaandeelhouder is. Samen met zijn zoon Thomas, die sedert een tweetal jaren ook actief geworden is in het familiebedrijf, zal hij op 4 mei te gast zijn op Follow Up, het jaarlijkse topevent van de deelnemers aan en de alumni van de Opvolgersacademie.
lees verder

100% familiebedrijf Van Hulle wint prestigieuze vakprijs

Wanneer een 100% familiebedrijf door de eigen sectorfederatie uitgeroepen wordt tot allerbeste van Vlaanderen, dan is onze aandacht getrokken en zijn we benieuwd naar het verhaal achter het bedrijf. Zo komt het dat we op een vrijdagochtend ontvangen worden in de prachtige nieuwe toonzaal van Van Hulle Bouwservice uit Tielt. Zij werden enige tijd geleden tijdens de uitreiking van de FeMa Feproma Awards in Groot-Bijgaarden verkozen tot beste bouwmaterialenhandelaar van Vlaanderen. Geen kleine pres...
Wanneer een 100% familiebedrijf door de eigen sectorfederatie uitgeroepen wordt tot allerbeste van Vlaanderen, dan is onze aandacht getrokken en zijn we benieuwd naar het verhaal achter het bedrijf. Zo komt het dat we op een vrijdagochtend ontvangen worden in de prachtige nieuwe toonzaal van Van Hulle Bouwservice uit Tielt. Zij werden enige tijd geleden tijdens de uitreiking van de FeMa Feproma Awards in Groot-Bijgaarden verkozen tot beste bouwmaterialenhandelaar van Vlaanderen. Geen kleine prestatie in een sector die vandaag gedomineerd wordt door grote, buitenlandse groepen. CEO Stefaan Van Hulle, derde generatie, vertelt ons het geheim van de “dulle Van Hulles” – de slogan van hun recentste marketing- en employer branding-campagne – die als de laatste der Mohikanen niet alleen standhouden maar ook groeien. Met 42 bedienden, 40 arbeiders en 150 onderaannemers die jaar in jaar uit met Van Hulle samenwerken, is het familiebedrijf een begrip in de sector.
lees verder

Guido Vanherpe La Lorraine Bakery Group: "Ook familie is een werkwoord"

Iedereen heeft ongetwijfeld al ooit een product van La Lorraine Bakery Group geproefd. De groep telt binnen zijn bakkerijsegment drie subdivisies: de dagverse divisie die dagelijks meer dan 2500 klanten/supermarkten belevert in België, de 400 Panos broodjeszaken en de diepvriesdivisie die bakkerijproducten maakt om af te bakken in supermarkten, de horeca en de foodservice sector. De kans is dus groot dat die knapperige croissant of ovenverse ciabatta die u laatst at, gemaakt werd door het famili...
Iedereen heeft ongetwijfeld al ooit een product van La Lorraine Bakery Group geproefd. De groep telt binnen zijn bakkerijsegment drie subdivisies: de dagverse divisie die dagelijks meer dan 2500 klanten/supermarkten belevert in België, de 400 Panos broodjeszaken en de diepvriesdivisie die bakkerijproducten maakt om af te bakken in supermarkten, de horeca en de foodservice sector. De kans is dus groot dat die knapperige croissant of ovenverse ciabatta die u laatst at, gemaakt werd door het familiebedrijf dat sinds 1995 geleid wordt door Guido Vanherpe. De maalderij die in 1939 door zijn grootvader Gerard Vanherpe opgericht werd en die door de tweede generatie verder uitgebouwd en gediversifieerd werd, is vandaag een internationale bakkerijgroep met een omzet* van 875 miljoen euro, 4800 medewerkers en activiteiten in meer dan 30 landen. Een gesprek met de CEO van ons Familiebedrijf van de Maand.
lees verder

Rolverwarring is dé achilleshiel van familiebedrijven.

Zelf opgegroeid in een familiebedrijf en na o.a. zeven jaar wetenschappelijk onderzoek gedaan te hebben op het toenmalige KMO-Studiecentrum aan de KU Brussel, is professor Johan Lambrecht (KU Leuven) geen onbekende voor Het Familiebedrijf. Recent publiceerde hij zijn nieuwe boek “Het familiebedrijf – In goede en kwade dagen”. Wij vroegen de auteur welke (nieuwe) inzichten hij in het boek deelt. Maar eerst wilden we weten wat hem zo fascineert in de wereld van de familiebedrijven.
Zelf opgegroeid in een familiebedrijf en na o.a. zeven jaar wetenschappelijk onderzoek gedaan te hebben op het toenmalige KMO-Studiecentrum aan de KU Brussel, is professor Johan Lambrecht (KU Leuven) geen onbekende voor Het Familiebedrijf. Recent publiceerde hij zijn nieuwe boek “Het familiebedrijf – In goede en kwade dagen”. Wij vroegen de auteur welke (nieuwe) inzichten hij in het boek deelt. Maar eerst wilden we weten wat hem zo fascineert in de wereld van de familiebedrijven.
lees verder

Een bedrijf mag nooit stoppen met groeien

Op 30 maart brengt Ignace Van Doorselaere – bedrijfsleider, origineel denker en katalysator in het groeiverhaal van prestigieuze Belgische familiebedrijven als AB-Inbev, Van de Velde en Neuhaus – de Masterclass “De essentie”. Een unieke kans om zijn originele ideeën uit eerste hand te ervaren en met de man in gesprek te gaan. Als opwarmertje vroegen we Ignace hoe het idee voor het boek en de Masterclass is ontstaan en wat deelnemers mogen verwachten van deze ongetwijfeld boeiende namiddag.
Op 30 maart brengt Ignace Van Doorselaere – bedrijfsleider, origineel denker en katalysator in het groeiverhaal van prestigieuze Belgische familiebedrijven als AB-Inbev, Van de Velde en Neuhaus – de Masterclass “De essentie”. Een unieke kans om zijn originele ideeën uit eerste hand te ervaren en met de man in gesprek te gaan. Als opwarmertje vroegen we Ignace hoe het idee voor het boek en de Masterclass is ontstaan en wat deelnemers mogen verwachten van deze ongetwijfeld boeiende namiddag.
lees verder

Jos Claeys: "De wendbaarheid van een familie is een kracht"

Met een omzet van meer dan 800 miljoen euro, een 1600-tal medewerkers en 8 productiesites in België is Belgian Pork Group (BPG) geen klein bier. Jos Claeys, CEO van Westvlees/Belgian Pork Group vertelt ons over de uitdagingen van ons Familiebedrijf van de Maand, de toekomstplannen, de samenwerking met externe bestuurders en het samengaan van verschillende familiebedrijven.
Met een omzet van meer dan 800 miljoen euro, een 1600-tal medewerkers en 8 productiesites in België is Belgian Pork Group (BPG) geen klein bier. Jos Claeys, CEO van Westvlees/Belgian Pork Group vertelt ons over de uitdagingen van ons Familiebedrijf van de Maand, de toekomstplannen, de samenwerking met externe bestuurders en het samengaan van verschillende familiebedrijven.
lees verder