Alle artikels

100% familiebedrijf Van Hulle wint prestigieuze vakprijs

Wanneer een 100% familiebedrijf door de eigen sectorfederatie uitgeroepen wordt tot allerbeste van Vlaanderen, dan is onze aandacht getrokken en zijn we benieuwd naar het verhaal achter het bedrijf. Zo komt het dat we op een vrijdagochtend ontvangen worden in de prachtige nieuwe toonzaal van Van Hulle Bouwservice uit Tielt. Zij werden enige tijd geleden tijdens de uitreiking van de FeMa Feproma Awards in Groot-Bijgaarden verkozen tot beste bouwmaterialenhandelaar van Vlaanderen. Geen kleine pres...
Wanneer een 100% familiebedrijf door de eigen sectorfederatie uitgeroepen wordt tot allerbeste van Vlaanderen, dan is onze aandacht getrokken en zijn we benieuwd naar het verhaal achter het bedrijf. Zo komt het dat we op een vrijdagochtend ontvangen worden in de prachtige nieuwe toonzaal van Van Hulle Bouwservice uit Tielt. Zij werden enige tijd geleden tijdens de uitreiking van de FeMa Feproma Awards in Groot-Bijgaarden verkozen tot beste bouwmaterialenhandelaar van Vlaanderen. Geen kleine prestatie in een sector die vandaag gedomineerd wordt door grote, buitenlandse groepen. CEO Stefaan Van Hulle, derde generatie, vertelt ons het geheim van de “dulle Van Hulles” – de slogan van hun recentste marketing- en employer branding-campagne – die als de laatste der Mohikanen niet alleen standhouden maar ook groeien. Met 42 bedienden, 40 arbeiders en 150 onderaannemers die jaar in jaar uit met Van Hulle samenwerken, is het familiebedrijf een begrip in de sector.
lees verder

Guido Vanherpe La Lorraine Bakery Group: "Ook familie is een werkwoord"

Iedereen heeft ongetwijfeld al ooit een product van La Lorraine Bakery Group geproefd. De groep telt binnen zijn bakkerijsegment drie subdivisies: de dagverse divisie die dagelijks meer dan 2500 klanten/supermarkten belevert in België, de 400 Panos broodjeszaken en de diepvriesdivisie die bakkerijproducten maakt om af te bakken in supermarkten, de horeca en de foodservice sector. De kans is dus groot dat die knapperige croissant of ovenverse ciabatta die u laatst at, gemaakt werd door het famili...
Iedereen heeft ongetwijfeld al ooit een product van La Lorraine Bakery Group geproefd. De groep telt binnen zijn bakkerijsegment drie subdivisies: de dagverse divisie die dagelijks meer dan 2500 klanten/supermarkten belevert in België, de 400 Panos broodjeszaken en de diepvriesdivisie die bakkerijproducten maakt om af te bakken in supermarkten, de horeca en de foodservice sector. De kans is dus groot dat die knapperige croissant of ovenverse ciabatta die u laatst at, gemaakt werd door het familiebedrijf dat sinds 1995 geleid wordt door Guido Vanherpe. De maalderij die in 1939 door zijn grootvader Gerard Vanherpe opgericht werd en die door de tweede generatie verder uitgebouwd en gediversifieerd werd, is vandaag een internationale bakkerijgroep met een omzet* van 875 miljoen euro, 4800 medewerkers en activiteiten in meer dan 30 landen. Een gesprek met de CEO van ons Familiebedrijf van de Maand.
lees verder

Rolverwarring is dé achilleshiel van familiebedrijven.

Zelf opgegroeid in een familiebedrijf en na o.a. zeven jaar wetenschappelijk onderzoek gedaan te hebben op het toenmalige KMO-Studiecentrum aan de KU Brussel, is professor Johan Lambrecht (KU Leuven) geen onbekende voor Het Familiebedrijf. Recent publiceerde hij zijn nieuwe boek “Het familiebedrijf – In goede en kwade dagen”. Wij vroegen de auteur welke (nieuwe) inzichten hij in het boek deelt. Maar eerst wilden we weten wat hem zo fascineert in de wereld van de familiebedrijven.
Zelf opgegroeid in een familiebedrijf en na o.a. zeven jaar wetenschappelijk onderzoek gedaan te hebben op het toenmalige KMO-Studiecentrum aan de KU Brussel, is professor Johan Lambrecht (KU Leuven) geen onbekende voor Het Familiebedrijf. Recent publiceerde hij zijn nieuwe boek “Het familiebedrijf – In goede en kwade dagen”. Wij vroegen de auteur welke (nieuwe) inzichten hij in het boek deelt. Maar eerst wilden we weten wat hem zo fascineert in de wereld van de familiebedrijven.
lees verder

Een bedrijf mag nooit stoppen met groeien

Op 30 maart brengt Ignace Van Doorselaere – bedrijfsleider, origineel denker en katalysator in het groeiverhaal van prestigieuze Belgische familiebedrijven als AB-Inbev, Van de Velde en Neuhaus – de Masterclass “De essentie”. Een unieke kans om zijn originele ideeën uit eerste hand te ervaren en met de man in gesprek te gaan. Als opwarmertje vroegen we Ignace hoe het idee voor het boek en de Masterclass is ontstaan en wat deelnemers mogen verwachten van deze ongetwijfeld boeiende namiddag.
Op 30 maart brengt Ignace Van Doorselaere – bedrijfsleider, origineel denker en katalysator in het groeiverhaal van prestigieuze Belgische familiebedrijven als AB-Inbev, Van de Velde en Neuhaus – de Masterclass “De essentie”. Een unieke kans om zijn originele ideeën uit eerste hand te ervaren en met de man in gesprek te gaan. Als opwarmertje vroegen we Ignace hoe het idee voor het boek en de Masterclass is ontstaan en wat deelnemers mogen verwachten van deze ongetwijfeld boeiende namiddag.
lees verder

Jos Claeys: "De wendbaarheid van een familie is een kracht"

Met een omzet van meer dan 800 miljoen euro, een 1600-tal medewerkers en 8 productiesites in België is Belgian Pork Group (BPG) geen klein bier. Jos Claeys, CEO van Westvlees/Belgian Pork Group vertelt ons over de uitdagingen van ons Familiebedrijf van de Maand, de toekomstplannen, de samenwerking met externe bestuurders en het samengaan van verschillende familiebedrijven.
Met een omzet van meer dan 800 miljoen euro, een 1600-tal medewerkers en 8 productiesites in België is Belgian Pork Group (BPG) geen klein bier. Jos Claeys, CEO van Westvlees/Belgian Pork Group vertelt ons over de uitdagingen van ons Familiebedrijf van de Maand, de toekomstplannen, de samenwerking met externe bestuurders en het samengaan van verschillende familiebedrijven.
lees verder

Nieuwe fiscale procedure van kracht

In het Belgisch Staatsblad van 30 november 2022 werd de Wet van 20 november 2022 “houdende diverse fiscale en financiële bepalingen” gepubliceerd. Deze Wet bevat heel wat nieuwe fiscale procedureregels die de afgelopen maanden reeds voor de nodige beroering hebben gezorgd. Opvallend hierbij is de drastische verlenging van de gewone aanslag- en onderzoekstermijnen, alsook de invoering van de mogelijkheid voor de Administratie om aan de fiscale rechter te vragen om een dwangsom op te leggen in gev...
In het Belgisch Staatsblad van 30 november 2022 werd de Wet van 20 november 2022 “houdende diverse fiscale en financiële bepalingen” gepubliceerd. Deze Wet bevat heel wat nieuwe fiscale procedureregels die de afgelopen maanden reeds voor de nodige beroering hebben gezorgd. Opvallend hierbij is de drastische verlenging van de gewone aanslag- en onderzoekstermijnen, alsook de invoering van de mogelijkheid voor de Administratie om aan de fiscale rechter te vragen om een dwangsom op te leggen in geval een belastingplichtige zijn medewerkingsverplichting gedurende een fiscale controle niet naleeft.
lees verder

Joost Callens: "Blijf investeren in jezelf"

In het najaar van 2022 startte een nieuwe editie van de Opvolgersacademie. Eén van de ingrediënten van ons succesrecept zijn de bezoeken aan een familiebedrijf. Daar kunnen de deelnemers niet alleen elkaar beter leren kennen, ze krijgen ook uit eerste hand het getuigenis van een ervaringsdeskundige. Zo konden de kandidaat-opvolgers uit West- en Oost-Vlaanderen tijdens het bedrijfsbezoek aan Durabrik kennismaken met de enthousiaste visie van CEO Joost Callens, die samen met zijn zus Claudia de tw...
In het najaar van 2022 startte een nieuwe editie van de Opvolgersacademie. Eén van de ingrediënten van ons succesrecept zijn de bezoeken aan een familiebedrijf. Daar kunnen de deelnemers niet alleen elkaar beter leren kennen, ze krijgen ook uit eerste hand het getuigenis van een ervaringsdeskundige. Zo konden de kandidaat-opvolgers uit West- en Oost-Vlaanderen tijdens het bedrijfsbezoek aan Durabrik kennismaken met de enthousiaste visie van CEO Joost Callens, die samen met zijn zus Claudia de tweede generatie vormt. Maar hoe heeft Joost zelf het bedrijfsbezoek beleefd en wat is volgens hem de meerwaarde van de Opvolgersacademie?
lees verder

"E5": Familiebedrijf van de maand

Inspirerende verhalen brengen en best practices delen, dat willen we bereiken met onze nieuwe rubriek Familiebedrijf van de Maand. Peter en Kristof De Sutter van familiebedrijf Ansi – en sinds vorig jaar ook eigenaars van E5 – bijten de spits af. Peter vertelt over het mooie parcours dat ze met E5 afleggen, over de uitdagingen van de markt, de afwezigheid van externen in de Raad van Bestuur én de meerwaarde van een externe adviesraad.
Inspirerende verhalen brengen en best practices delen, dat willen we bereiken met onze nieuwe rubriek Familiebedrijf van de Maand. Peter en Kristof De Sutter van familiebedrijf Ansi – en sinds vorig jaar ook eigenaars van E5 – bijten de spits af. Peter vertelt over het mooie parcours dat ze met E5 afleggen, over de uitdagingen van de markt, de afwezigheid van externen in de Raad van Bestuur én de meerwaarde van een externe adviesraad.
lees verder

De Opvolgersacademie is opnieuw gestart

Nadat het virus-dat-we-niet-meer-bij-naam-zullen-noemen de vorige editie in de war stuurde, kon op 11 en 17 oktober de nieuwe editie van de Opvolgersacademie van start gaan. West- en Oost-Vlaanderen beten de spits af, zes dagen later gevolgd door de next-gen uit Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant.
Nadat het virus-dat-we-niet-meer-bij-naam-zullen-noemen de vorige editie in de war stuurde, kon op 11 en 17 oktober de nieuwe editie van de Opvolgersacademie van start gaan. West- en Oost-Vlaanderen beten de spits af, zes dagen later gevolgd door de next-gen uit Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant.
lees verder