Alle artikels

Maarten Wauters (Vandersanden) : “Wij waken des te meer over onze familiale waarden, op vraag van onze medewerkers zelf”

Baksteenfabrikant en familiebedrijf Vandersanden uit Bilzen won bij zijn eerste deelname meteen een Belgian Construction Award in de categorie Innovatie. De steenbakkerij die kort na WOI het licht zag, is uitgegroeid tot een heuse groep met 800 medewerkers en 11 fabrieken in België, Nederland en Duitsland. Intussen is de vierde generatie aan de slag binnen het bedrijf. R&D Manager Maarten Wauters vertelt ons wat het familiale karakter voor hen betekent en wat de uitdagingen zijn voor die vierde ...
Baksteenfabrikant en familiebedrijf Vandersanden uit Bilzen won bij zijn eerste deelname meteen een Belgian Construction Award in de categorie Innovatie. De steenbakkerij die kort na WOI het licht zag, is uitgegroeid tot een heuse groep met 800 medewerkers en 11 fabrieken in België, Nederland en Duitsland. Intussen is de vierde generatie aan de slag binnen het bedrijf. R&D Manager Maarten Wauters vertelt ons wat het familiale karakter voor hen betekent en wat de uitdagingen zijn voor die vierde generatie.
lees verder

Onderneming van het Jaar Aertssen : "Zichzelf opnieuw uitvinden is ons handelsmerk"

Op de shortlist van de Onderneming van het Jaar prijkten dit jaar opnieuw bijna uitsluitend familiebedrijven waaronder Cegeka en Heylen. Aertssen uit Stabroek kwam als overwinnaar uit de bus. Aertssen is een oude bekende van het Instituut voor het Familiebedrijf, dat er enkele jaren geleden een erg succesvolle League-meeting organiseerde.
Op de shortlist van de Onderneming van het Jaar prijkten dit jaar opnieuw bijna uitsluitend familiebedrijven waaronder Cegeka en Heylen. Aertssen uit Stabroek kwam als overwinnaar uit de bus. Aertssen is een oude bekende van het Instituut voor het Familiebedrijf, dat er enkele jaren geleden een erg succesvolle League-meeting organiseerde.
lees verder

“Met een Sixie als bestuurder halen familiebedrijven unieke kennis en ervaring in huis “

Voor familiebedrijven loopt het niet altijd van een leien dakje om externe bestuurders te vinden. Het Instituut voor het familiebedrijf gaat hiervoor nu een samenwerking aan met Sixie. Sixie is een selectiekantoor voor mensen die hun actieve loopbaan hebben beëindigd, maar die hun ervaring en kennis nog willen inzetten, ook als bestuurder. Axel Ronse en Elisabeth Meuleman, twee van de bezielers achter Sixie, leggen uit wat de meerwaarde kan zijn voor familiebedrijven.
Voor familiebedrijven loopt het niet altijd van een leien dakje om externe bestuurders te vinden. Het Instituut voor het familiebedrijf gaat hiervoor nu een samenwerking aan met Sixie.
lees verder

“Een familiebedrijf moet continu zichzelf opnieuw uitvinden.”

Het staat in alle managementboekjes: een bedrijf, en al zeker een familiebedrijf, moet zich continu aanpassen aan nieuwe situaties en aan een veranderende context. Het van Wevelgem naar Gullegem uitgeweken familiebedrijf Lafosse toont in de tweede generatie dat ‘change’ de enige constante is. Mede met dank aan corona.
Het staat in alle managementboekjes: een bedrijf, en al zeker een familiebedrijf, moet zich continu aanpassen aan nieuwe situaties en aan een veranderende context. Het van Wevelgem naar Gullegem uitgeweken familiebedrijf Lafosse toont in de tweede generatie dat ‘change’ de enige constante is. Mede met dank aan corona.
lees verder

Waarom bij opvolging voor verkoop of schenking wordt gekozen

Opvolging blijft voor elk familiebedrijf een cruciale uitdaging. Naast de emotionele impact zijn de fiscaal-juridische aspecten belangrijk. Een familiebedrijf kan overgedragen worden aan de opvolgende generatie via schenking, via verkoop of vererving. Wat de motieven van de familiale eigenaars zijn om te kiezen voor deze of gene overdrachtsvorm, is een vraag die nog maar weinig bestudeerd werd. Laten eigenaars zich enkel leiden door het gunstige fiscale regime van een schenking of zijn er andere...
Opvolging blijft voor elk familiebedrijf een cruciale uitdaging. Naast de emotionele impact zijn de fiscaal-juridische aspecten belangrijk. Een familiebedrijf kan overgedragen worden aan de opvolgende generatie via schenking, via verkoop of vererving. Wat de motieven van de familiale eigenaars zijn om te kiezen voor deze of gene overdrachtsvorm, is een vraag die nog maar weinig bestudeerd werd. Laten eigenaars zich enkel leiden door het gunstige fiscale regime van een schenking of zijn er andere, niet-financiële drijfveren achter de overdrachtskeuze? Dr. Ellen Janssen van UHasselt voerde een uitgebreide doctoraatsstudie naar intrafamiliale eigendomsoverdrachten binnen familiale vennootschappen in Vlaanderen. Wij zetten enkele opmerkelijke bevindingen op een rij.(c) Foto - Serge Minten - HBVL
lees verder

Familiebedrijf Decospan zalft en slaat, investeert en waarschuwt

In de derde generatie schrijft Pieterjan Desmet mee aan de rijke geschiedenis van het familiebedrijf en houtverwerkingsbedrijf Decospan, dat door zijn grootvader Urbain werd gesticht en door zijn vader en oom (respectievelijk Jan en Mark) naar volwassenheid werd gebracht. Met Pieterjan Desmet wordt de lijn van de expansie en de groei gevolgd. Die strategische keuze vertaalt zich onder meer in een investering van liefst 30 miljoen euro in Menen. Maar Pieterjan Desmet waarschuwde ook: dit zou wel...
In de derde generatie schrijft Pieterjan Desmet mee aan de rijke geschiedenis van het familiebedrijf en houtverwerkingsbedrijf Decospan, dat door zijn grootvader Urbain werd gesticht en door zijn vader en oom (respectievelijk Jan en Mark) naar volwassenheid werd gebracht.
lees verder

Twee broers en twee zussen leiden bijna honderd jarige West-Vlaamse familiebedrijf Libeert in de vierde generatie: “We zijn een happy family”

Chocolade is sowieso al een product dat voor de nodige happiness zorgt. Voeg daar nog de algehele complementariteit bij tussen twee broers en twee zussen die het bedrijf schouder aan schouder leiden, alsook een grote portie stevige familiewaarden, en het geluk bij de familie Libeert kan als het ware niet meer op. “Zelfs de goede adviezen van grootvader nemen we nog dagelijks mee in ons beleid.”
Chocolade is sowieso al een product dat voor de nodige happiness zorgt. Voeg daar nog de algehele complementariteit bij tussen twee broers en twee zussen die het bedrijf schouder aan schouder leiden, alsook een grote portie stevige familiewaarden, en het geluk bij de familie Libeert kan als het ware niet meer op. “Zelfs de goede adviezen van grootvader nemen we nog dagelijks mee in ons beleid.”
lees verder

Matthias en Laura Lannoo: “Tijdig je opvolging regelen is een kwestie van goede governance”

Bij het Tieltse familiebedrijf Lannoo zal de komende periode duidelijk worden wie Matthias Lannoo zal opvolgen als CEO. Daaraan is een lang en professioneel proces voorafgegaan. Matthias Lannoo en dochter Laura kwamen op de Dag van het Familiebedrijf toelichten hoe bij hen het doorgeven van de fakkel werd voorbereid.
Bij het Tieltse familiebedrijf Lannoo zal de komende periode duidelijk worden wie Matthias Lannoo zal opvolgen als CEO. Daaraan is een lang en professioneel proces voorafgegaan. Matthias Lannoo en dochter Laura kwamen op de Dag van het Familiebedrijf toelichten hoe bij hen het doorgeven van de fakkel werd voorbereid.
lees verder

Francis Deprez (D’Ieteren Group): “Vanuit een langetermijnvisie bouwen aan een familie van bedrijven”

Er zijn weinig Belgische familiebedrijven met zoveel jaren op de teller als D’Ieteren: 216 jaar en 7 generaties lang is het al een familiebedrijf. De rode draden zijn al die tijd dezelfde gebleven: meerwaarde creëren via ondernemerschap, vasthouden aan waarden en de blik op de lange termijn. Met stilaan steeds meer diversificatie buiten de oorspronkelijke core business, via zorgvuldig geselecteerde participaties in andere bedrijven.
Er zijn weinig Belgische familiebedrijven met zoveel jaren op de teller als D’Ieteren: 216 jaar en 7 generaties lang is het al een familiebedrijf. De rode draden zijn al die tijd dezelfde gebleven: meerwaarde creëren via ondernemerschap, vasthouden aan waarden en de blik op de lange termijn. Met stilaan steeds meer diversificatie buiten de oorspronkelijke core business, via zorgvuldig geselecteerde participaties in andere bedrijven.
lees verder